maandag 29 augustus 2011

VOET



VOET

Gedachten, die bij mij en bij Patrick, mijn man zijn opgekomen bij het kijken naar dit kunstwerk in de periode, dat het bij ons in huis was.

De medische wetenschap heeft mijn bijzondere interesse; ik ben vaak vol bewondering en verwondering over het functioneren van het menselijk lichaam, een immens complex geheel.

De voet is een bijzonder belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam.
Een leven lang dragen voeten ons. Als een kind voor de eerste keer gaat staan en zijn eerste stapjes zet, wordt dat met gejuich begroet. Vanaf dat moment brengen voeten ons overal: naar degenen, die ons lief zijn; naar vrienden; naar mensen, die onze hulp nodig hebben, bijvoorbeeld als hun eigen voeten niet (meer) functioneren. Ik denk hierbij aan een vriendin met een ernstige vorm van M.S.
Zij brengen ons naar mooie dingen; naar de natuur, de zee, waar op het strand onze voetafdruk te zien is, totdat de zee hem weer “meeneemt”. Naar ons onbekende gebieden, waar we kennismaken met andere culturen…..

De voet symboliseert beweging. In de weken, dat de voet bij ons in huis was, nodigde hij uit om van tijd tot tijd  verplaatst te worden……..te lopen.
Hij gaat nu door naar een vriend, die erg geïnteresseerd is in kunst en in mensen !

Hans Spijkerman-van Beek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten